پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:50 - 1394/12/26

تولید انبوه یک عروسک محلی زیبا/عکس

عروسک بومی محلی «باران‌خواه»، عروسکی که ریشه در فرهنگ کهن ایرانیان دارد در آستانه نوروز باستانی به تولید انبوه رسید و روانه بازار شد.

کارگرآنلاین:  ایده تولید انبوه عروسک‌های بومی و محلی  ایرانیان سال‌هاست که از سوی کانون دنبال می‌شود و پیش از این نیز عروسک‌های آیینی «تکم» در دو شکل مختلف روانه بازار شد و در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار گرفت.

 

در این میان عروسک باران‌خواه نیز در قالب مجموعه «خودت بساز» برداشتی آزاد از نمونه‌های بومی و آیینی عروسک باران‌خواه در سراسر کشور است که در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری طراحی و تولید و در مراکز فروش محصولات فرهنگی کانون عرضه شده است.

 

این سرگرمی از 3 قاشق چوبی، مقداری پارچه برای دامن، روسری و شال عروسک، روبان در پنج رنگ، گل‌های تزیینی برش خورده، پولک، لوازم تزیینی، چسب و یک بروشور - که روش ساخت و تاریخچه را آموزش می‌دهد- تشکیل شده است.

 

 

یکی از آیین‌های باران‌خواهی، «عروس باران» یا «عروسک باران» است. مراسم عروسک باران یا همان چمچمه گلین (چمچه = ملاقه، گلین= عروس) یکی از فراگیرترین و رایج‌ترین مراسم آیینی نمایشی باران در نقاط مختلف ایران و حتی دیگر کشورها است. این مراسم نیز به خاطر طلب باران در خشکسالی‌ها در ناحیه‌های مختلف اجرا می‌شده و می‌شود.

 

در این آیین دختران در حیاط خانه جمع می‌شوند و چمچمه (ملاقه‌ای بزرگ) را می‌آورند یک تکه چوب به شکل بعلاوه به آن می‌بندند و گودی ملاقه را با پارچه پر می‌کنند و پارچه‌ای را با رنگ روشن روی آن می‌بندند و چند تکه لباس به تن چمچمه می‌پوشانند و صورت آن را با ذغال نقاشی می‌کنند و آن را دختران و کودکان کم سن و سال به دست می‌گیرند و در روستا می‌گردند و در حالی که ملاقه‌ای دیگر در دست یکی دیگر از بچه‌هاست صاحب‌خانه از بالای بام بر سر عروس چمچمه، آب می‌ریزد و مقداری آرد یا نخود و لوبیا یا سبزیجات خشک شده در ملاقه آن‌ها می‌ریزد.

 

بعد از گردش در تمامی روستا مواد جمع‌آوری شده را می‌آورند و آش می‌پزند و بین اهالی و خود تقسیم می‌کنند. در پایان مقداری از آتش را از یک ناودان که به سوی قبله است به پایین می‌ریزند و دعایی می‌خوانند و از خدا می‌خواهند که باران خوبی فرو فرستد.

 

کودکان و نوجوانان می‌توانند با استفاده از رنگ و لوازم دیگر، عروسک باران‌خواه خود را بسازند و آن را تزیین کنند و عکس از آن تهیه کرده و به رایانامه toygame@kanoonparvaresh.com ارسال کنند و به بهترین‌ نمونه‌ها جوایزی از سوی مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون اهدا خواهد شد. مدیریت و نظارت این پروژه بر عهده امیرحسن سلام‌زاده، طراحی گرافیک و بسته‌بندی بر عهده معین صدقی و طراحی آن بر عهده فرزانه بابایی بوده است. عروسک باران خواه با شمارگان 6 هزار عدد و قیمت 17هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان‌ قرار دارد.

 

 

منبع: تسنیم
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین